Der alte Birnbaum: Unterschied zwischen den Versionen

Aus Landschaftsgeschichten
Zur Navigation springen Zur Suche springen
 
(6 dazwischenliegende Versionen von 2 Benutzern werden nicht angezeigt)
Zeile 1: Zeile 1:
 
<Poem>
 
<Poem>
Vor launga Zeit do haum's mi' g'setzt,
+
Vor launga Zeit, do hau'm s' mi' g'setzt,
i' moa es is 1835 g'west,
+
i' moa, es is' 1835 g'west,
do haum's a neich's Dorf g'mocht Edla hoast des Nest
+
do hau'm s' a neich's Dorf g'mocht, Edla hoaßt des Nest.
Diab'sheis'l haum's g'sogt es san 11 Heis'l g'west.
+
"Diab'sheis'l" hau'm s' g'sogt, es san' ö'f Heis'l g'west.
Da Herr Pfoara Matthias Riederer, dea woa schau g'stoam,
+
Da Herr Pfoara Matthias Riederer, dea' woa' schau' g'stoa'm,
der hot va 1807-1834 via d'Obstbam in Yschpatoi fest g'woa'm.   
+
der hot va 1807-1834 fia' d' Obstbam in Yschpa'toi' fest g'woa'm.   
Er hot va sein'a Hoamat Obstbam' brocht  
+
Er hot va' seina' Hoamat Traunstoa' Obstbam' 'brocht  
und hot' aus'n Yschpatoi, a schene Gegn'd g'mocht.
+
und hot aus 'n Yschpa'toi' a schene Geg'nd g'mocht.
In Rorregg do is a große Bamschui g'west,
+
In Rorregg, do is' a große Bamschui' g'west,
Birn und Öpfibam des woa fia's Yschpatoi a Fest.
+
Birn' und Öpfibam', des woa' fia 's Yschpa'toi' a Fest.
D'Herrschoft de hot se do ' denk't
+
D' Herrschoft, de hot se do ' 'denkt
und hot den Leit'n a etla' Obstbam g'schenkt.
+
und hot den Leit'n a etla' Obstbam' g'schenkt.
  
I ois Birnbam woa do goa net alloa,
+
I oi's Birnbam, ca. 5000 - woa do goa net alloa -
g'setzt haum's uns ba de Heisa, ba de Weg, Stroß und ba de Roa.
+
g'setzt hau'm s' uns ba de Heisa', ba de Weg, Stroß' und ba de Roa'.
G'oawat haum's do schau mit vü Hirn,
+
G'oawat' hau'm s' do schau' mit vü' Hirn,
Koh', Wossa, Most, Rorregga Hoiz und Mostbirn'.
+
Koh', Wossa', Most, Rorregga' Hoi'z und Mostbirn'.
Da erschte Opfi woa da "Schwäbische Luikenopfi",
+
Da erschte Opfi' woa' da "Schwäbische Luikenopfi",
und vü Soa'tn va Öpfi kemman do nu nochi.
+
und vü' Soa'tn va' Öpfi' kemman do nu' nochi.
Wia zum beuspü Hoiz und Mostöpfi de woan zan press'n
+
Wia zum Beuspü' Hoi'z- und Mostöpfi', de woa'n zan press'n,
und Jakobi, Grof'nstoana, Ros'n und Ranedaöpfi' de woan zan ess'n.   
+
und Jakobi, Grof'nstoana', Ros'n' und Ranedaöpfi', de woa'n zan ess'n.   
  
Rundumadum do sama g'stauntn noch da Reih',
+
Rundumadum do sa' ma g'staund'n noch da Reih',
oft a rund ums Haus und Zeu um Zeu.
+
oft a' rund ums Haus und Zeu' um Zeu'.
So sama g'stauntn Joahundat laung,
+
So sa' ma g'staundn Joah'hunda't' laung,
ums Leb'n woa uns goa net baung.
+
ums Leb'n woa' uns goa' net baung.
In Fruijoa do haum ma bliaht as wia da wö',
+
In Fruihjoah', do hau'm ma 'bliaht a's wia da wö',
de Procht is vagaunga fü zu schnö'.
+
de Procht is va'gaunga vü' zu schnö'.
A da Wind der hot uns goa nix g'mocht,
+
A' da Wind, der hot uns goa' nix g'mocht,
do hot's hechst'ns in de Wüpfi'n krocht .
+
do hot 's hechst'ns in de Wüpfi'n 'krocht.
De Wuaz'n de woa'n broat und tiaf,
+
De Wuaz'n, de woa'n broat und tiaf,
do haum ma Soft und Wossa kriagt.
+
do hau'm ma Soft und Wossa kriagt.
  
An guat'n Schott'n haum ma g'mocht,
+
An guat'n Schott'n hau'm ma g'mocht,
za'n Jausna' waun d'Sunn recht owa g'locht.
+
za'n Jausna', waun d' Sunn recht owa g'locht.
In Herbst hot's a an sias'n Most zan trinka' geb'n,
+
In Herbst hot 's a' an siaß'n Most zan trinka' geb'n,
und a gaunzes Joa an guat'n Trunk zan Leb'n.
+
und a gaunzes Joah' an guat'n Trunk zan Leb'n.
A de zwoa Wötkriag haum ma üwadaucht
+
A' de zwoa Wö'tkriag hau'm ma üwa'daucht,
mia haum a koa Ess'nsmark'n braucht.
+
mia hau'm a' koa' Ess'nsmark'n 'braucht.
  
Nua hiatzt de neiche Zeit, de bring't uns um unsa Existenz,
+
Nua' hiatzt de neiche Zeit, de bringt uns um unsa' Existenz,
s'Lab, in Weg, de neiche Stroß, es wü uns neam't mea' mia kennt's.
+
's Lab, in Weg, de neiche Stroß, es wü' uns neam'd meah', mia kennt 's.
Mia seg'n zwoa nu a weng'l zaum,
+
Mia steg'n zwoa nu' a wen'g'l z'saum',
in so maunch'n Goat'n und Roa steht nu a Hochstaum'.
+
in so maunch'n Goa't'n und Roa' steht nu' a Hochstaum.
Daweu woan mia so schei ba da Blia im Fruijoa aussi,
+
Daweu' woa'n mia so schei' ba da' Blia' im Fruihjoah' aussi,
das kam wos mit hoit'n kau, des mocht mi' trauri'.
+
dass kam wos mithoi't'n kau', des mocht mi' trauri'.
Vielleicht dengan d'Leit nu oamoi z'ruck,
+
Vielleicht dengan d' Leit nu' oamoi' z'ruck,
auf a schene Hoamat va friaha wos g'hoasn hot "HO RUCK"!
+
auf a schene Hoamat va' friaha', wo 's g'hoaß'n hot "HO RUCK"!
 
</Poem>
 
</Poem>
 +
 +
== Zusatzinfos ==
 +
* Edla = Hofedl
 +
* Zeu = Zeile
 +
* Wuaz'n = Wurzel
 +
* Fruihjoah' = Frühling
 +
* dengan = denken 
  
 
== Quelle ==
 
== Quelle ==
Zeile 54: Zeile 61:
  
 
[[Kategorie:Nutzpflanzen]]
 
[[Kategorie:Nutzpflanzen]]
 +
[[Kategorie:Trunk]]
 
[[Kategorie:Ysper-Weitenbachtalung]]
 
[[Kategorie:Ysper-Weitenbachtalung]]

Aktuelle Version vom 12. Mai 2023, 10:28 Uhr

Vor launga Zeit, do hau'm s' mi' g'setzt,
i' moa, es is' 1835 g'west,
do hau'm s' a neich's Dorf g'mocht, Edla hoaßt des Nest.
"Diab'sheis'l" hau'm s' g'sogt, es san' ö'f Heis'l g'west.
Da Herr Pfoara Matthias Riederer, dea' woa' schau' g'stoa'm,
der hot va 1807-1834 fia' d' Obstbam in Yschpa'toi' fest g'woa'm.
Er hot va' seina' Hoamat Traunstoa' Obstbam' 'brocht
und hot aus 'n Yschpa'toi' a schene Geg'nd g'mocht.
In Rorregg, do is' a große Bamschui' g'west,
Birn' und Öpfibam', des woa' fia 's Yschpa'toi' a Fest.
D' Herrschoft, de hot se do vü' 'denkt
und hot den Leit'n a etla' Obstbam' g'schenkt.

I oi's Birnbam, ca. 5000 - woa do goa net alloa -
g'setzt hau'm s' uns ba de Heisa', ba de Weg, Stroß' und ba de Roa'.
G'oawat' hau'm s' do schau' mit vü' Hirn,
Koh', Wossa', Most, Rorregga' Hoi'z und Mostbirn'.
Da erschte Opfi' woa' da "Schwäbische Luikenopfi",
und vü' Soa'tn va' Öpfi' kemman do nu' nochi.
Wia zum Beuspü' Hoi'z- und Mostöpfi', de woa'n zan press'n,
und Jakobi, Grof'nstoana', Ros'n' und Ranedaöpfi', de woa'n zan ess'n.

Rundumadum do sa' ma g'staund'n noch da Reih',
oft a' rund ums Haus und Zeu' um Zeu'.
So sa' ma g'staundn Joah'hunda't' laung,
ums Leb'n woa' uns goa' net baung.
In Fruihjoah', do hau'm ma 'bliaht a's wia da wö',
de Procht is va'gaunga vü' zu schnö'.
A' da Wind, der hot uns goa' nix g'mocht,
do hot 's hechst'ns in de Wüpfi'n 'krocht.
De Wuaz'n, de woa'n broat und tiaf,
do hau'm ma vü Soft und Wossa kriagt.

An guat'n Schott'n hau'm ma g'mocht,
za'n Jausna', waun d' Sunn recht owa g'locht.
In Herbst hot 's a' an siaß'n Most zan trinka' geb'n,
und a gaunzes Joah' an guat'n Trunk zan Leb'n.
A' de zwoa Wö'tkriag hau'm ma üwa'daucht,
mia hau'm a' koa' Ess'nsmark'n 'braucht.

Nua' hiatzt de neiche Zeit, de bringt uns um unsa' Existenz,
's Lab, in Weg, de neiche Stroß, es wü' uns neam'd meah', mia kennt 's.
Mia steg'n zwoa nu' a wen'g'l z'saum',
in so maunch'n Goa't'n und Roa' steht nu' a Hochstaum.
Daweu' woa'n mia so schei' ba da' Blia' im Fruihjoah' aussi,
dass kam wos mithoi't'n kau', des mocht mi' trauri'.
Vielleicht dengan d' Leit nu' oamoi' z'ruck,
auf a schene Hoamat va' friaha', wo 's g'hoaß'n hot "HO RUCK"!

Zusatzinfos

  • Edla = Hofedl
  • Zeu = Zeile
  • Wuaz'n = Wurzel
  • Fruihjoah' = Frühling
  • dengan = denken

Quelle

Hans Pichler, Hofedl